fredag 12 november 2010

Milford Track

Vår första stora planerade grej på resan var att gå Milford Track som anses vara en av de vackraste leder man kan gå i världen. 56 km över fyra dagar som tar dig genom regnskog, över floder, via vattenfall och med vidsträckta vyer. Vi hade supertur med vädret och fick inte en droppe regn i ett område som annars har 200 dagar med regn och totalt 7-8 meter varje år.
Dag 1 - båtresa in i naturreservatet och 2 h vandring till första stugan där man sover med 40 andra.

Dag 2 - 6h vandring djupare in i dalarna och skogarna upp till 600 möh. självklart badades det varje kväll i glaciärvattnet, kallt!

Dag 3 - 8h vandring över Arthurs Pass på 1134 möh, via Sutherland Falls (580m) till sista stugan. Tyvärr var inte vädergudarna med oss på passet så det var tät dimma.

Dag 4 - 6h vandring ut till Sanfly Point där det sedan var båttransport till Milford Sound.

En superfin vandring där vi dessutom träffade massor av sköna människor som vi var ute och drack öl med i Queenstown igår kväll. Som verkligen är en stad som vi trivdes i. Lite samma känsla som Åre och Voss. Med träningsverk i benen bestämde vi oss dagen efter vandringen att paddla kajak i Milford Sounds. Nu hade vädret hunnit ifatt oss och det var nästan en kuslig känsla på fjorden när molnen omslöt alla höga toppar runt oss. Lite paffa blev vi när det visade sig att den svensk som var i vår grupp var Lassi Karonen från svenska landslaget i rodd som kom precis från VM, så honom spurtade vi ifrån i vår Big-mama.

Ni som följt Facebook senaste dagarna har ju koll på att vi hoppat bungyjump också men vi har inte fattat det själva än så det får komma i ett eget inlägg.